Редовната и адекватна поддръжка на колата се отнася и до нейния външен вид – не само от естетически подбуди, но и за цялостна защита на автомобила. Полагането на грижа за боята означава и съхраняване на металните части, а тяхната здравина се отразява на цялостната функционалност и производителност, въпреки че често сме склонни да подценяваме това. Тук ще обърнем внимание на пастиране и полиране – основни дейности при извършване на външен автомобилен детайлинг.
Има ли разлика между двете понятия и в какво се състои, ако е така? Казваме “Да” на основния въпрос, а ако искате да научите повече – прочетете следващите редове. Ще ви бъде от полза да знаете от коя процедура има нужда вашата кола, за да бъде приведена в безупречен вид.
Пастиране на автомобил – какво представлява?
Този начин на грижа за външността на една кола е по-непознат или по-неясен за широката публика. Тази процедура има за цел премахване на дефекти по боята, като за разлика от полирането при пастиране се действа на по-голяма дълбочина.
Основната цел при пастиране е да се постигне възстановяване на лаковото покритие на автомобила. Използват се по-абразивни и по-агресивни средства в сравнение с процеса полиране, като целта да се отстранят напълно най-различни дефекти. Сред най-честите деформации, към което е насочено пастирането, са:
- Драскотини по колата
- Окисляване
- Петна и следи
- Изравняване на повърхността
Пастиране е необходимо при леки и средни по дълбочина драскотини, които все пак не са увредили основния слой на боята. Ако дефектът е по-дълбок, то е необходима и повече работа. Окислявания се получават от негативните климатични влияния, които оформят неприятни петна върху повърхността. Следи оставят и различни полепвания, които не са отстранени навреме (катран, асфалт, птичи изпражнения, смоли и други).
Колата трябва да е добре измита, за да започне процедурата. В зависимост от възможностите, но и от степента на деформация може да се приложи машинно или ръчно пастиране. Използват се гъби и консумативи с по-едра структура, като името подсказва, че в употреба влиза и паста за полиране. Самите препарати могат да бъдат абразивни или финишни, като има и универсални, но отново всичко зависи от степента на увреждане на лака.
Какво е полирането на кола?
След пастиране на кола идва и следващият етап – полиране. Всъщност, вашият автомобил може да има нужда само от него, ако не се забелязват сериозни дефекти и ако иде реч само за козметичен ремонт и за фина обработка на нейната външност. Ако говорим за драскотини по колата, при полиране се третират съвсем леките наранявания – например кръговите следи, които често се образуват по повърхността от неправилно използване на кърпи или гъби при измиване. Но основната задача на полирането е да придаде финален блясък на екстериора.
Може да се извърши и на ръка с използване на подходяща автокозметика и с много внимание към детайла при работа.
За предпочитане е все пак да се направи машинно полиране, тъй като това не е упражнение за 5 минути, а изисква влагане и на усилия, и на прецизност. При всички положения се използват по-фини средства, отколкото при пастиране – меки гъби и пасти за полиране, които не са високо абразивни.
Важните разлики между пастиране и полиране
И при двете процедури фокусът е върху горния слой на автомобилната боя т.е. лаковото покритие. Действията и средствата си приличат, но все пак има характерни и важни разлики между пастиране и полиране.
Пастиране | Полиране | |
Цел | Премахване на дефекти върху повърхността като драскотини, петна и след от окисляване и твърди предмети; освежаване на боята | Фина обработка на горния слой на авто боята; придаване на блясък на екстериора |
Дълбочина | Средни по дълбочина наранявания на лака | Съвсем леки дефекти върху най-горния слой |
Средства и материали | По-груба абразивна паста и гъба, които “изстъргват” много малка част от повредения слой, за да бъдат отстранени несъвършенствата | Фини абразивни средства – паста и кърпа, които заглаждат повърхността |
Какво следва | Полиране | Нанасяне на вакса и/или защитно покритие |
От тази таблица се вижда ясно, че в стандартна ситуация пастиране се прави преди полирането. Обратното може да доведе до нежелани ефекти, които да опропастят и усилията, и средствата, които са вложени.
Професионалната грижа винаги се отплаща
Възможно ли е сами да се справите с пастиране и полиране на кола? Да, но знайте, че се изисква много труд, много внимание към детайла, специфична техника и умения за боравене с нея, а и трябва да знаете какви средства да използвате. Ако имате съмнения към което и да е от изброените, обърнете се към нас. Ние можем да преценим от какво точно има нужда вашата кола след оценка на наличните дефекти. Това не са авто услуги, които всеки гаражен майстор може да извърши, затова ние сме на ваше разположение.