Да притежаваш и да караш автомобил с матова боя е демонстрация на висока класа и изискан стил. В същото време е и неизменно поемане на отговорност, защото този вид изпълнение на екстериора изисква специална поддръжка и това не са празни приказки.
Ако за първи път имате такъв модел или пък обмисляте придобиването му, то трябва да знаете, че при тези коли се полага съвсем различна грижа в сравнение с мерките, които се вземат за състоянието на автомобили с гланц покритие.
Какво представлява матовата боя и с какво се различава от тази с лаково покритие?
Може да се каже, че приемаме за стандарт при автомобилната боя тази, която е лъскава, с блясък и отразяваща светлината. Тук е основната визуална разлика с матовата – при последната лъчите се поглъщат, което придава по-приглушен, кадифен оттенък на колата. Някои биха казали и сатенен, но това всъщност е още един тип боядисване на колата, което тук само загатваме.
Автомобилите с матова боя не отразяват обратно светлината, което се дължи на специфика в структурата на външното покритие. Също като при колите със стандартно (gloss) боядисване и тук се полага грунд, а върху нея ляга основният цвят. Финишът обаче е различен – при масовия пример най-горният слой е лак, като този завършек защитава боята и отблъсква светлината, създавайки характерния гланц ефект. При матовите външният слой е изграден от вещества като силициевия диоксид, които създават по-различна текстура, по-груба и зърнеста на микро ниво, като така се откроява с висока степен на абсорбиране на светлината.
Този външен слой води и до разлики в начина на поддръжка. Докато за стандартната боя е обичайно да се преминава периодично през полиране, то това е немислимо при мат. Този тип покритие изисква специфична грижа и много внимание при всекидневното паркиране и съхранение.
Какви са най-честите проблеми при поддръжката на матовата боя?
Матовият външен слой определено е по-капризен и изискващ в сравнение със стандартния лак. От една страна при тези поглъщащи светлината автомобили финият прах не се откроява както при гланцовото покритието. Така че кола с матова боя може да създава за по-дълго време измамното усещане, че е чиста. Но всъщност, ако не се обръща внимание, се стига до задържане на мръсотия, която незабележимо оставя своите отпечатъци.
Сред проблемите на матовите коли са и досадните следи от насекоми и други животински замърсявания. Ако превозното средство не се съхранява под покрив, то и валежите могат да оставят своите следи. Естествено, няма как да не споменем и рутинните удари от дребни предмети, които предизвикват микро надрасквания и поражения. Това води до образуването на лъскави петна, които определено вече развалят хомогенния изглед на колата.
Често проблемите са причинени от външни вредни влияния, но и от недостатъчна грижа при съхранение. Изключително важно е и как се извършва поддръжка на автомобил с матово покритие.
Какво да избягваме при миене на автомобил с матова боя?
Измиване на кола с такъв външен слой на екстериора изисква особено внимание по отношението на конкретните средства и аксесоари, които се използват. При всички положения трябва да се избягват каквито и да е абразивни материали под формата на гъби, четки, препарати и т.н. Нужно е да се използват само щадящи химикали, подходящи шампоани и меки кърпи, за да се третира правилно матовото покритие. Никакво търкане и груба сила, това е изключено.
Как правилно да измиваме автомобил с матова боя?
Естествено, за да има качество, това трябва да се извърши изцяло ръчно. Голяма грешка за притежателите на автомобили с матова боя е да я закарат на автоматична автомивка с четки. Използването на неутрален като pH шампоан е важна и правилна стъпка, а измиването също така не е препоръчително да бъде под високо налягане. Трябва да се подходи внимателно и към процеса на подсушаване, като може да се употреби микрофибърна ръкавица. Има вариант дори за безконтактно подсушаване.
Може ли да се полага керамично покритие върху матова боя?
Това е въпрос, който предизвиква дискусии сред специалистите. Немалко категорично отхвърлят полагането на какъвто и да е допълнителен слой върху фабричния мат. При всички положения нанасянето на вакса се смята за противопоказно.
Но все пак не е изключено да се постави допълнителна защита на матовата боя, като се използват специални покрития. При това има разнообразие от опции – могат да бъдат използвани силанти, а също така керамични панели или дори PPF фолио.
Не се питайте дали ползвайки правилните съвети, можете сами да се справите с това упражнение. Поставянето на защитни фолиа или подобни продукти без гланц ефект трябва да бъде изцяло професионално дело. За да избегнете неприятни и често скъпи грешки, обърнете се към нашите специалисти по детайлинг. Експертите в сферата знаят как да защитят вашата кола с матово покритие, за да има тя допълнителна защита срещу UV атаки, киселинни валежи и други негативни обстоятелства.