Идва момент, в който решавате да се разделите с вашия автомобил. Мотивацията за продажба на кола може да бъде различна – ще си купувате друг автомобил, нямате място в гаража или на паркинга, тъй като разполагате и с други превозни средства, или пък просто ви трябват пари.
Независимо от причината, трябва да сте наясно, че не е достатъчно просто да пуснете обява и да чакате кандидати. За да получите това, което искате от сделката и за да достигнете изобщо до нея, трябва да извършите адекватна подготовка за продажба на вашето МПС. Няколко ключови стъпки могат да доведат до повишаване на стойността на автомобила и да помогнат да бъдете по-доволни от крайния резултат.
Външен вид: Първото впечатление винаги е важно
Чували сте, че “по дрехите посрещат”, нали? Външният вид е от ключово значение, за да се създаде позитивно първо впечатление – не само при хората, но и при колите. Преди да пуснете обява и да чакате обаждания, трябва да направите обстойно почистване на автомобила. Препоръчително е да вземете следните мерки:
Щателно външно измиване
Това означава не само обливане с пароструйката, но премахване на упорита мръсотия и полепнали частици. Отнася се както за металните части, така и за стъклата.
Пастиране и полиране на боята
Отстраняването на драскотините и на петната от износване на боята са сред ключовите стъпки при подготовка за продажба. Това се постига с полиране на колата, като понякога преди този процес трябва да се извърши и пастиране.
Грижа за джантите
Не е логично да се погрижите за целия екстериор и да неглижирате гумите. И по-специално джантите – те трябва да бъдат почистени, да се отстрани ръждата (ако има такава), да се премахнат драскотините при възможност и да се приведат в оптимален външен вид.
С други думи, шансът за продажба на кола изобщо не е голям, ако возилото е мръсно, занемарено и ако отдалеч се виждат дефектите му, били те и козметични. Но не само външността е от значение.
Интериор: Чистотата и свежестта печелят точки
Атрактивната външност може да привлече вниманието при преглеждане на обявата, но когато дойде да види автомобила на място, потенциалният купувач може да бъде отблъснат, ако интериорът е занемарен. Това може и да не провали продажбата, но да даде повод на отсрещната страна да свали цената.
Качественото вътрешно почистване на салона при подготовка за продажба е свързано с нещо повече от пускане на прахосмукачка. Препоръчително е също така да се предприемат стъпки като:
- Пране на седалки
- Почистване на таблото
- Почистване на всички пластмасови повърхности
- Почистване и обезмасляване на стъклата от вътрешната страна
- Проверка на работата на климатика – охлажда ли добре и има ли признаци на неприятни миризми
Можете да се справите сами с подходящи средства и автокозметика. Все пак не е лошо да се обърнете към детайлинг специалисти – както за обработка на екстериора, така и за третиране на интериора. Така планираната продажба на кола може да ви донесе по-високи дивиденти от очакваното.
Техническо състояние: Работи ли всичко както трябва?
Външният вид играе роля, но ако возилото не е в добро функционално състояние, това може да провали сделката или да свали значително цената. Трябва да сте наясно как функционира колата и какви дефекти могат да се обърнат срещу вас.
Направете проверка на маслото и на охладителната течност. Уверете се, че няма течове, а ако има такива – можете да се замислите и за някои малки ремонти на колата. Проверете състоянието на спирачките и на съединителя или се консултирайте с механици, които да ви дадат своето мнение. Не е задължително да се прави смяна на гуми, но пък ако са прекалено стари и износени, това не работи във ваша полза.
Документацията трябва да бъде изрядна
Ако се замисляте “Как да продам колата си бързо”, трябва да обърнете внимание и на този аспект. За успешна продажба на кола е необходима подготовка на документи, които трябва да включват:
- Регистрационен талон на МПС
- Валидна гражданска отговорност
- Технически преглед на автомобила
- Документ за платен данък
- Валидна винетка
Последното не е задължително, но печели точки. Останалите стъпки трябва да бъдат изпълнени обезателно от ваша страна като продавачи. И успокойте купувача – гражданската отговорност може да се прехвърли на негово име.
Публикуване на обява
Как се пуска адекватна продажна обява за автомобил? Първо, трябва да си зададете въпроса “Къде да продам колата” и да подберете подходящи и надеждни сайтове, както и групи в социалните мрежи. Естествено, качествената фотография на автомобила отвън и отвътре е приоритет при подготовка за продажба.
Не на последно място – важно е и описанието. Трябва да бъдат включени както основните характеристики, така и да се споменат недостатъците. В крайна сметка, никой не очаква при продажба на кола втора ръка всичко да е перфектно.
И молим ви, забравете за прословутите клишета:
- Качваш се и караш
- Реални километри (с минимум 4 удивителни знака)
- Колата е управлявана от възрастна германка (швейцарка/австрийка) два пъти в седмицата, за да ходи на пазар
Подобни изявления вече дразнят и могат да отблъснат доста купувачи. Същото се отнася и за “викането” с главни букви, както и за неграмотно написаната обява.
Естествено, поставянето на адекватна цена е ключово за това колко бързо може да се осъществи сделката. Ако вдигнете летвата твърде високо, може и да липсват кандидати. Ако пък определите прекалено ниска сума, вероятно ще осъществите бърза продажба на кола, но ще има и пропуснати ползи. Сверете на какви цени се продават превозни средства от същата марка, модел и година на производство, за да направите адекватна оценка на автомобил, за който искате да получите пари.
Среща с купувача и обсъждане на сделката
Ако вече има интерес и с вас се е свързал кандидат купувач, то остава да се срещнете, за да може той да види отблизо автомобила. Напълно нормално е да поиска и тест-драйв, което обаче не означава да отиде до съседния град и да се върне, а е задължително и вие да сте в колата. Нормално е също кандидат купувачът да поиска преглед преди покупка в доверен сервиз, като е добре и вие да сте минали през майстор механик, който да даде мнението си.
Ако следвате описаните стъпки, то рано или късно ще имате успех. Разбира се, това е въпрос и на късмет, а имайте и едно наум – не всички кандидат купувачи са добросъвестни.