Дори да се гордеем с автомобил от висока класа, за който полагаме съвестна грижа и го обслужваме редовно, не можем да спрем напълно естествения процес на стареене. Най-често го забелязваме по промяната на цвета на боята или избледняването на пластмасовите компоненти в купето. Гумените уплътнения и различните видове лайсни също се захабяват с времето, но сякаш на тези детайли не сме склонни да обръщаме толкова внимание. А всъщност не е нужно толкова много, за да им осигурим добра защита и да забавим цялостното им износване.
Защо гумените уплътнения и лайсни се износват с времето?
Вредните влияния на околната среда оказват своето негативно влияние и върху гумените уплътнения и лайсните. Не е толкова очевидно на пръв поглед като това да “избие” ръжда по калниците или да се обели лакът над основната боя на една кола. Факторите, които имат деструктивен характер обаче, са малко или много същите:
- UV лъчи
- Ниски температури
- Влага
- Химически препарати
Всички компоненти, които са изложени на силна слънчева светлина, неизбежно деградират с течение на времето. Гумените уплътнения не правят изключение, като те от друга страна са уязвими и на резките застудявания. Минусовите температури и изобщо големите амплитуди в градусите допринасят за стареене на материала, за неговото втвърдяване и напукване.
Естествено, че и влагата оставя своя отпечатък, особено когато се задържа за по-дълго време върху съответните елементи. А когато се използват неподходящи или твърде агресивни химикали (дори и да е с цел хигиена и поддръжка), това също може да се добави към списъка с причини за износване на уплътненията и лайсните.
Не е трудно да разпознаем признаците на стареене. И гумата, и пластмасата се променят на молекулярно ниво, като изсъхват, избледняват, напукват се и губят еластичност. При външните лайсни се губи и блясъкът, който иначе ги прави отличителен компонент в автомобилния дизайн.
Какви проблеми могат да възникнат при занемарени гумени части?
Ранното разпознаване на износването при уплътненията е от съществено значение както за вашия комфорт, така и за общото състояние на вашия автомобил. Гумените ленти, които се поставят около врати и прозорци, защитават цялото купе от навлизане на вода, прах и мръсотия. Освен това те намаляват нивото на шум, като ни носят повече удобство по време на пътуване.
Съответно, когато гумените уплътнения започнат да стареят и да губят своите качества, които са на оптимално ниво при пускането им в първоначална експлоатация, това се отразява и на уменията им да носят тази толкова необходима защита. И тогава се появяват проблемите, които не е трудно да се доловят:
- В купето навлиза влага и прах;
- Нарушава се звукоизолацията, което увеличава нивото на шум и вибрации в салона;
- Освен че това намалява комфорта, по-високите децибели от остарели уплътнения ни пречат да чуваме добре и звука на двигателя и да усетим дали не се проявява някой притеснителен симптом.
Вече при сериозни дефекти на гумените ленти се стига дори до затруднение при затваряне и отваряне на вратите. Не е необходимо да се стига до такива крайности – можете да вземете мерки при минимални признаци на стареене.
Кои уплътнения и лайсни трябва да се поддържат редовно?
Особено важно е да се обръща внимание на уплътнения и лайсни около предния капак на вашия автомобил. Под него се крие най-важното за всяка кола – двигателят, а ние сме сигурни, че не искате в тази зона да влизат вода, дребни частици и всякакви видове замърсявания. Така че най-редовно трябва да се следят именно местата около капака над двигателя, но не забравяйте и другите.
Проверявайте гумените ленти около врати и прозорци и следете дали около тях се събира влага или мръсотия. Особено внимателни трябва да бъдете, ако вашата кола има шибидах – механизмът е уязвим, а уплътненията на прозореца на покрива са изложени по-често на UV атака, като съответно стареят по-бързо. Обръщайте внимание и на уплътненията около багажника. Не подценявайте дори декоративните лайсни, които имат по-скоро представителни функции – ако около тях се събира влага и мръсотия, това също може да породи определени проблеми.
Как да защитим уплътненията от стареене?
При редовна поддръжка можем да забавим стареенето на гумените уплътнения и лайсни, а с това да отложим максимално и момента за тяхната подмяна. Естествено, регулярното почистване е от съществено значение, но трябва много да се внимава какви препарати се използват, като се избягват агресивните химически агенти.
За защита на гумените и пластмасовите елементи може да се използват силикон или глицерин. Първият вариант е по-устойчив, като запазва еластичността на каучука, предотвратява замръзването на вратите през зимата и като цяло отблъсква водата. Силиконът има и по-добра защита от слънчевите лъчи в сравнение с глицерина. Последният предпазва уплътненията и лайсните за по-кратък период, като може да привлича прах. Но като бързо и достъпно решение пак е вариант.
Мога ли сам да поддържам уплътненията, или е нужна професионална грижа?
Без съмнение можем да се справим сами с базовата грижа за гумените уплътнения и лайсни. Когато обаче сме позволили процесите на деградацията да стигнат по-далеч, то вероятно бихме имали нужда от помощта на професионалисти. Специалистите в сферата на тунинг и детайлинг услугите знаят как да възстановят и по-сериозно увредени компоненти, както и кога е настъпил неизбежният момент за тяхната подмяна.
Добре е самите ние да се заемаме с поддръжка поне 2-3 пъти годишно и веднъж в годината да потърсим мнението на професионалисти. Понякога и най-малките детайли могат да направят голяма разлика.