Наясно сме, че трябва да подлагаме на почистване и измиване външността на колата, както и нейния интериор. Но какво да кажем за това, което се крие под предния капак? Препоръчително е периодично да се полага грижа за чистотата и на така наречения двигателен отсек. И това не е само въпрос на естетика, а и на подобряване функционалността и ефективността на возилото.
Защо е важно да поддържаме двигателя чист?
На първо място – прави лошо впечатление, когато вдигнем предния капак и отдолу се покажат натрупани прах, мръсотия и петна от масло. Това със сигурност не играе в наша полза, ако сме решили да продаваме автомобила.
Но ако искаме да си го караме, трябва да знаем, че трайното замърсяване около двигателя може да създаде осезаеми проблеми:
- Затормозява охлаждането;
- Маскира различни проблеми като източници на течове, разхлабване на уплътнения и други;
- Създава предпоставки за поява на корозия, особено ако в мръсотията се задържа влага.
Ако обърнем перспективата и погледнем към позитивите от редовното почистване на двигателен отсек, то ще имаме кола, която се охлажда по-качествено, при която всички маркучи, тръбички и кабели се виждат добре и при която металните компоненти се запазват в оптимално състояние за по-дълго време.
Какво представлява почистването на двигателен отсек?
Изисква се определена подготовка преди да се започне процесът, като се изолират и обезопасят електрическите и електронните компоненти, които се намират под капака. Това са акумулаторът и клемите към него, алтернаторът, букси и кабели, както и разнообразни сензори, които се намират на открито.
А при почистване на двигателния отсек се третират:
- Капак на двигателя
- Пластмасови кори и защитни панели
- Гумени маркучи и пластмасови тръби
- Кутия на въздушния филтър
- Горна част на радиатора и разширителния съд за антифриз
- Капак на кутията с бушони
Различните марки и модели коли имат различно разположение на частите под капака, така че трябва да се вземе предвид конкретното устройство.
Използва ли се вода при миене на двигателен отсек?
Този казус притеснява много собственици на автомобили, които избягват изобщо да се занимават с почистване на зоната около мотора освен повърхностно забърсване на петна и прах. Това не е достатъчно, за да отстрани наслоената мазнина и мръсотия, но за мнозина е по-добре така, отколкото да намокрят детайлите под капака и да предизвикат повреди на електроника или електрически компоненти.
А използването на вода при измиване на двигателен отсек не е забранено, но ако се прибягва до това, трябва да е под ниско налягане. И то евентуално във финалния етап на почистването, а преди него се извършват други действия, които са по-важни.
Алтернатива ли е сухото измиване?
Абсолютно, при това предпочитана от мнозина. Безводното измиване намалява рисковете от повреда на различни компоненти вследствие на влагата. И при сухото почистване на двигателен отсек, и при вариант с внимателно финално изплакване трябва да се изпълнят следните процедури:
- Премахване на прах и отпадъци
- Нанасяне на обезмаслител върху замърсени повърхности
- Разнасяне на препарат с мека четка
- Забърсване с мека (микрофибърна) кърпа
Ако се използва вода, то е задължително след това да се извърши и подсушаване. Важно е да се почиства дълбоко, а не повърхностно, за да се постигне по-добър и траен ефект. И не забравяйте за обезопасяването на електрониката!
Митове за почистването на двигателя, които трябва да развенчаем
Основната “легенда” твърди, че не е безопасно да се чисти двигателен отсек. Да, рискове има – при използване на вода под високо налягане или при миене на горещ двигател може да се стигне до много неприятни последствия. Възможно е да се засегне електрониката, да се появят грешки и т.н. Но ако се подходи професионално, ако дейността се повери на специалисти по детайлинг, то те са наясно как да обезапасят уязвимите компоненти, за да няма повреди.
Други митове твърдят, че почистването на двигателен отсек има само визуален ефект и че сухата мръсотия не пречи на колата. Още в първите редове на тази публикация развенчахме тези мнения.
Каква е честотата на този тип поддръжка?
Зависи от условията на използване. Ако карате предимно в градска среда и по магистрала, то можете да се замислите за почистване на двигателен отсек веднъж годишно. Но ако си падате по офроуда, тази поддръжка трябва да се извършва по-често – поне два пъти годишно.
Тази грижа не трябва да се пренебрегва. При съвестно спазване на тези препоръки ще получите качествена защита, водеща до предотвратяване на по-съществени проблеми. Това не е само каприз или екстра.